Rosacea

Rosacea er en kronisk hudsykdom som gir symptomer i form av rødhet, irritasjon og kviselignende lesjoner i huden. Symptomene er i hovedsak lokalisert i midtre del av ansiktet.

Sykdommen rammer både menn og kvinner, men flest kvinner mellom 30 og 60 år, som har lys hud.  Omtrent 10-15 % av alle nordmenn rammes av rosacea i en eller annen form, men de fleste av disse lever med denne sykdommen uten å vite det. Kun et fåtall får stilt riktig diagnose og får behandling for sine symptomer. God pasientinformasjon og kunnskap om tilstanden er en forutsetning for å oppnå et godt behandlingsresultat.

Rosacea er en kronisk hudlidelse og kan ikke kureres, men en kan redusere symptomene med riktig behandling og ved å unngå triggere. Behandling av rosacea må tilpasses behovene og symptomene hos den enkelte. Behandlingen kan bestå av en kombinasjon av medikamenter, kremer og laser. Fymatøs rosacea kan kreve kirurgisk behandling.

Symptomer
Rosacea kjennetegnes av et bredt spekter av hudforandringer i form av rødhet (erytem), papler, pustler og økt talgproduksjon. Svekket hudbarriere og sensitiv hud er et typisk kjennetegn for rosacea. Typiske hudsymptomer er brennende følelse, svie og ømhet samt lysfølsomhet. Lesjonene er i hovedsak lokalisert i midtre del av ansiktet., men kan inkludere hals og øvre del av brystet

Rosacea deles inn i 4 ulike subtyper.

Subtype 1, kjennetegnes av at man en tendens til å rødme lett. Deretter kan man få vedvarende rødhet i de sentrale delene av ansiktet, det vil si kinn, nese og panne. Denne rødmen skyldes betennelse og utvidelse av blodårer nær hudoverflaten. Deretter kan små blodårer på nesen og i kinnene utvides og blir synlige (såkalte telangiektasier). Huden kan bli overfølsom.

Subtype 2, kjennetegnes ved at kan man i tillegg til rødme og små blodkar får små kuler eller pussholdige kviselignende lesjoner i det røde utslettet. Noen har få lesjoner mens andre kan ha svært mange og i tillegg oppleve hevelser i samme område.

Subtype 3, ses oftest hos eldre menn og kjennetegnes ved at nesen blir forstørret og ruglet i overflaten. Dette fordi det skjer en fortykkelse av talgkjertler og hud på nesen. Dette kalles rhinophyma. Rhinophyma kan også ses uten at det foreligger rosacea på andre hudpartier i ansiktet.

Subtype 4, kalles «okulær rosacea» og betyr at øynene er angrepet. Mer enn halvparten av dem med rosacea opplever irritasjon i og rundt øynene. Innsiden av øyelokkene kan bli betent (konjunktivitt) eller man kan få betennelse på øyelokksranden (blefaritt.).

Triggere
Forverring av symptomer kan skyldes livsstil og miljømessige faktorer. Enkelte matvarer, for eksempel kaffe, te, sitrusfrukter, rødvin, muggost og krydder, kan føre til oppblussing av rosacea, fordi de inneholder stoffer som utvider blodkarene. Oppblussing ses også ved store temperaturvariasjoner og kraftig fysisk aktivitet.

Årsak
Det kliniske sykdomsbildet ved rosacea er velkjent, men mye er fremdeles uavklart når det gjelder forekomst, patogenese og sykdomsforløp, men man vet at det er mange faktorer som spiller inn. Rødmen kan skyldes inflammatoriske mediatorer, og endringer i blodtilførselen i huden. Fymatøse lesjoner er dannet av knuteformede og fibrøse endringer i talgkjertlene. Rosacea påvirkes også av andre faktorer.

Behandling av Rosacea
Den medisinske behandlingen retter seg primært mot å dempe inflammasjon og de symptomene den medfører. Erytem som vedvarer etter antiinflammatorisk behandling, kan behandles med laser.
Milde og moderate former for rosacea kan ofte behandles topisk. Utbredt inflammatorisk og fymatøs rosacea krever tablettbehandling, eventuelt kirurgisk behandling og laserbehandling.
Hos Klinikk Trondheim tilbyr symptombehandling ved subtype 1 og 2. Ved behov for laserbehandling eller behandling av subtype 3-4 henvises pasienten videre.