Lipødem

Lipødem er en såkalt klinisk diagnose som ikke kan påvises ved blodprøver eller andre undersøkelser. Diagnosen stilles etter symptomer og funn etter en klinisk undersøkelse, og etter at andre tilstander er utelukket.

Vanlige symptomer ved lipødem

• Fettfordelingen er symmetrisk på begge bein og/eller armer.
  • Hender og føtter er ikke rammet og er slanke, kan se ut som et bånd i overgangen.
  • Hevelse og tyngdefølelse i affiserte områder (ikke hender/føtter), som øker utover dagen eller ved fysisk aktivitet.
  • Trykk- og berøringssmerter/overfølsom i huden på legg, lår, sjeldnere på armer. Smertene blir verre i løp av dagen eller ved fysisk aktivitet.
  • Får lett blåmerker etter lette støtt eller slag.

Andre symptomer

• Rumpeballer og lår/legg virker store i forhold til overkroppen, også hos overvektige lipødem-pasienter. Omkretsen rundt hoftene er over 1,4 ganger større enn på midjen.
  • Pinch-test (klyping av hud utløser smerte) er positiv i lipødem områder, negativ på mage eller rygg.
  • Pinch-test gir mer smerter på utsiden enn på innsiden av legg/lår (omvendt ved friske mennnesker).
  • Pinch-test verre på legg enn på lår (om begge områder er rammet).
  • Huden over lipødemet kjennes knudret.
  • Kuldefølelse i huden på lipødem-områder, uansett temperatur(også på varme dager).
  • Godt trente kvinner med godt synlig muskulatur på ryggen og mage, har likevel ingen synlige definerte muskler på beina fordi lipødem-fettet ligger over.
  • Oppstart og intensitet av lipødem-smertene er ikke avhengig av mengden lipødem-fett, men av væskeansamlingen i vevet. Det finnes unge kvinner med nærmest normale kroppsformer («usynlig lipødem») som likevel rammes av spenningsfølelse og intense smerter.
  • Stemmer tegn er negativ, det betyr at huden på oppsiden av pekefinger eller 2. tå kan trekkes og løftes med fingrene (unntak: lipo-lymfødem). Positiv Stemmers tegnet er et sikkert tegn for et lymfødem.
  • Lipødem områder kjennes myk, et trykk med tommelen etterlater ingen innsøkk i vevet (unntak: lipo-lymfødem)
  • Lipødem-fettet er terapi-resistent, dvs det kan ikke fjernes ved slankekur, eller med en spesiell diett.
  • Økt følelse av melkesyre under aktivitet og nummenhet i ben og armer som ikke er nevrologisk.
  • Treg mage/magesmerter, lav stoffskifte og sene- og benhinnebetennelse.

På klinikken: 4-5 timer

Behandlingstid: 3-4 timer